Posted in Monologue

Semangat kene ada setiap 6 bulan

Hari ni ialah hari terakhir bulan Oktober. Di ingatkan untuk diri sendiri, HARI TERAKHIR. Tepat jam 12 malam nanti masuk November. Bila masuk November, aku perlu jadi lebih serius dari sekarang.

Beberapa perkara perlu diabaikan secara automatik. Sebagai contoh, menonton wayang, membeli belah atau tidur sepuas hati perlu aku limit sebaik mungkin. Lebih bagus jika aku tinggalkan perkara yang sememangnya kurang memberi faedah itu.

Hati ini betul-betul perlu kuat. Menahan diri daripada perbuatan yang mudah menggoyahkan semangat aku. Kene jadi kebal. Bukan senang. Nak kasi alasan kenapa semangat aku senang untuk menjadi cair seperti aiskrim yang dibiarkan di tengah panas?

Oh. Itu mudah saja.

Aku balik kerja, memandu di jalan yang penuh sesak dengan kereta yang sangat banyak seperti semut menghurung gula manis. Sampai di rumah, naik tangga ke tingkat 4. Sebaik tiba, amik masa untuk berehat seketika. Penat hilang, aku mandi2, setel apa patut. TV memang kene on bagi bunyi2. Selalunya, terus melekat depan TV dan bile rasa mengantuk, terus masuk bilik dan tidur dengan nyenyak.

Masa itu jam baru pukul 11malam.

Awal ker?

Mulai November, semua itu perlu aku ambil kira. Aku tak dapat cuti langsung. (Rasa tak puas hati sebab Bos janji nak bagi aku cuti tapi lepas tu masa tarikh aku exam, memang peak time. Teammate tak kasik cuti..Marah nye aku..Bos takleh nak cakap apa aku rasa sebab bukan dia yang buat keje kan?…)

Itu menambahkan tekanan. Oleh sebab itu, aku kene gunakan masa yang ada dengan sebaiknye.

Mampukah aku?

InsyaAllah..

Semangat beb!

10 thoughts on “Semangat kene ada setiap 6 bulan

  1. xyah lame jat…klu weekdays sehari sejam pn dh cukp bagus..huhu..aku pn berat giler nk stadi…uwaaa…sehari sejam je aku stadi..cmne neh..hoho…

    ape kata kita tgk last movie tuk nov??hihi…aku nk tgk 007…jom la…lpas tu xtgk dh..aku tmn ko stadi..jom la..jom la…

  2. 007 start bile? (ada hati lagi nak tgk movie, kan dah cakap…aku ni lemah bab2 hiburan ni..aduhhh…tu belum lagi umbai2. ape kes weh?)

  3. hahhaa…007 kuar kamis ni…alaaaa..bkn slalu pn..teman aku b4 aku beribadat..umbai pn same….kehehehehe…br la kurang tekanan nye..hihi…

  4. amboii..smpt lg nk p tgok wyang ha…
    cm smangat sgt ja tlis kt atas 2..
    stdy weh…
    tp klu nk tgok wyg 2 jgn lpa ajak aku sma..
    hehehee…

  5. haha…teruk2..mula2 kasik semangat, pastu bakar2 aku plak.. hawa siap msg2 aku lagi tanya nak tgk wayang jumaat ni? Waaa..korang memang arr…Duish sekali!!

  6. luit xrmai lg ar..huhhuhuu..
    nt dh kya skit aku trun la cna..
    bleh la blanja ang..
    cti sek pn dh dkt nih..
    mna ngan bjet utk kndri kwn2 lg…
    pokai aku..huhuuuu..

Leave a Reply

