Posted in Foodylicious

Durian Oh Durian..

Lately ni musim buah kan? Kat tepi2 jalan, byk je org jual buah..erm..bile tgk manggis, rambutan, langsat, mata kucing, mempelam…xde la rasa nak terliur, nak berenti and beli.. Tapi bile tgk yg satu ni-DURIAN..argghhh..hati ni meronta2..sabar je ah.

Korang? Ada yg suka makan durian?

Tau cane nak pilih durian tu elok ke x??

Meh nak share info skett..

Tips memilih durian:

~Bile memilih durian, pilih yang warnanya agak cerah dan pangkal durian tu besar dan tegap. bile kita goncang, the seed would move. Kematangan buah bergantung pada bau. Buah yg elok bau nye kuat, bukan bau nye masam ye! Akhir sekali, an inserted knife would come out sticky. Yang tu paling bagus untuk menunjukkan buah tu elok atau sebaliknye.

 

Try la tips tu bile nak beli. At least, xde la pakcik yg jual durian tu bagi je mana2 ikut suka kan. Korang pilih2 ar sket..Chewwaahh…

D.U.R.I.A.N

Banyak kenangan pasal DURIAN ni..

Pernah masa study kat Uitm Shah Alam (dok kolej pulak tu). Sebab teringin nak makan..Celina cakap kat Gombak la durian murah n best..Tambah2 dia stay kat sana…Apa lagi…Me, Cell & Tini shoot la dari Shah Alam-Gombak.. Sanggup tuh!!..Banyak kitorg borong….Memang puas hati. Pagi2 kitorg bangun, breakfast with durian…giler ar..cam x caya jer..time tu x de org kat kolej pun..So, xde la org nak bau2 kan.. Sesetengah org kan x boleh bau dia..Sensitif..Oh ye, before this. Cell x ske sangat makan durian..Tapi, sebab layan aku..Dia pun dah jadi hantu durian.hehe

Pernah dulu this lil bro bawak durian dari kampung dia kat Bukit Kayu Hitam,Kedah bg kat aku..Siap kopek letak dalam tupperware..Waaa…terharu lak tetibe.huhu..Aku melantak sorg2 aje..Dak2 rumah lain x layan sangat. Takpun, sebab aku nak makan sorg2 x sempat nak ajak diorg makan…dah abisshh.. haha. aku pun x ingat sangat.

Pernah jugak aku ngamuk kat org sebab terlebih makan durian. Makan byk sangat, sampai dalam badan panas. So, Ally jadi mangsa aku time tu. Sorry..

Pernah aku layan durian sampai demam.. Ni masa kecik2 la. Aku akan balik kampung every week. Kalau musim buah..mmg paling heaven. Arwah opah mesti simpan durian yang best2 utk kitorg adik beradik. Sebiji dua tak main la..Ni satu raga yg besar tu beb..Makan sampai demam. Tapi mmg x serik.Sebab..durian BEESSSTTT sangat…Uwaaaaa…Tu kenangan yg tak boleh dilupakan..Memang xkan dapat dah. huhu

Pernah aku dengan abah lepak kat stall tepi jalan. Masa tu on the way from Bentong to KL.. byk org berniaga kan..

ija, nak makan durian x? ” abah tanya

Naaak..kenape? abah nak jugak ker?” aku tanya balik bapak aku

Boleh je kalau Ija nak..Kita berenti kat tepi ni ek..Makan kat situ” abah ni bukan ajak2 ayam nampaknye

Jom abah…kita makan durian..Mak dengan kakak nak ker?”..

Mak x nak la..Kakak pun x nak..Malas nak turun” okay la kalau mak n kakak tak nak..Dok dalam keta jap ek..Ija dengan abah je la turun..

Aku dengan abah layan durian kat tepi jalan..Sedap x hengat..Mak n kakak tunggu je dalam keta. Boleh ka? Tapi, abah memang abah.. dia hulur kat mak n kakak..ala..diorg tu jual mahal.. bile abah hulur, siap mintak lagi..xtahan..hehe..

Masa kat rumah, bile abah potong durian..aku rajin tgk..Abah potong, aku amik letak dalam tupperware..Pastu makan ramai2..Asyiiikkk

 

Kenapa la aku citer pasal durian..

  • 21 July 2008 – 8.58 p.m. One msg received from Iliyasz. -Jz in kes klu teringin durian, kat seberang giant kecik ada jual.Bli yg plg mahal (RM10), i cn gerenti wil b worth every penny!-

          Aduuhhh…dah la aku lalu giant kecik tu ari2….tapi aku tgk je la…

 

  • Ni Eve la ni…tadi sempat ber’YM’ ngn dia jap…Dia nak bg durian kat aku pas balik keje.. Rezeki jangan ditolak…Musuh jangan dicari.heh

 

Balik keje nanti, aku makan durian yg Eve bawak..ada sesape nak join?? Mari..

 

 

~Hidup ini indah bile boleh makan durian yg best..

6 thoughts on “Durian Oh Durian..

  1. the spiral eyes : apakah blog nyer? boleh sy jalan2 kat situ..

    hawa : thanks a lot.. Durian & manggis + Siti tomyam.. Layan abes la😉

Leave a Reply

